18 lutego 2009

Faworki

Obiecanki cacanki - udało się... Moje pierwsze w życiu i jak się okazało przepyszne Faworki. Przepis pochodzi z jednej z moich ulubionych stron KWESTIA SMAKU .



Ciasto na faworki:
2 i 1/2 szklanki mąki pszennej
po pół łyżeczki od kawy soli i cukru
3 żółtka - ja dałam 4
1 jajko
10 dag gęstej śmietany 36%
1 łyżka miękkiego masła - dodałam czubatą łyżkę Masmixu Kulinarnego
1 kieliszek spirytusu

Do smażenia:
4 kostki PLANTY lub smalcu

Do posypania:
cukier puder

Modyfikacje przepisu jest przypadkowa i wynika z mojej nieuwagi, ale nie wpłynęło to negatywnie na smak faworków. Z jajkiem źle spojrzałam na przepis i tak oto 4 żółtka i 1 jajko znalazło się w mące, soli i cukrze... A masła zapomniałam wyjąć i musiałam się jakoś ratować...

Przygotowanie:
Nie będę ukrywała, że większość pracy wykonał za mnie KitchenAid, ale pamiętam czasy kiedy moja mama zagniatała ciasto na faworki ręcznie, a tata później je "bijąc" napowietrzał. Podam więc przygotowanie z zagniataniem ręcznym.

1. Mąkę wsypujemy, do miski/na stolnice (jak komu wygodniej), dodajemy sól i cukier, masło, żółtka, jajko i śmietanę.
2. Zagniatamy ciasto. W trakcie zagniatania dodajemy spirytus.
3. Solidnie "bijemy" ciasto.
4. Na 30 minut odkładamy ciasto do lodówki.
5. Po wyjęciu ciasta dzielimy go na pół.
6. Wałkujemy jedną połowę ciasta. Ciasto im będzie cieńsze tym lepiej.
7. Radełkiem wycinamy prostokąty o szerokości 3-4 cm., po środku nacinamy otwór i przekładamy przez niego jeden koniec faworka.
8. Na patelni topimy 2 kostki Planty lub smalcu.
9. Na dobrze rozgrzanym tłuszczu smażymy faworki z dwóch stron, aż się zarumienią.
10. Usmażone faworki z patelni przekładamy na rozłożone ręczniki papierowe (3-4 warstwy).
11. Po usmażeniu faworków z połowy ciasta wymieniamy tłuszcz na nowy.
12. Wszystkie usmażone faworki przekładamy na półmisek i posypujemy cukrem pudrem.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz